सरकारले नचिन्या सुदूरपश्चिमः ‘हमरा’ लागि देशै बिरानो

आजभोलि

लोकराज अवस्थी

समाउ भन्या हाङो नाइछि बथ्थाकी धर्तीनाई
बाचु भन्या खानाकी नाई मर्नाका मर्जीनाई”

आजको आलेख सुदूरपश्चिमको डेउडा गीतबाट शुरु गर्न मन लाग्यो । सुदूरपश्चिमका बासिन्दाको समग्र पीडा एउटै गीतले समेटेको छ । अर्थात् दर्शाएको छ । गीतले भन्छ, जिन्दगी यति कठीन छ की, जहाँ रुखको हाँगा समाएर बस्नको लागि हाँगा छैन । अडेस लगाएर बसौ भने धर्ती पनि छैन । वा टेक्ने ठाउँ नै छैन । अब बाँचेर जिन्दगी जिउनको लागि खानेकुरा केही पनि छैन् । अनि मर्न मनले मानि राखेको छैन् । यो अधिकांश सुदूरपश्चिमका मध्य तथा निम्न वर्गीय परिवारको अवस्था हो । जीन्दगी कसरी जिउने र परिवारलाई कसरी पाल्ने भन्ने मूल समस्या हो ।

सम्पन्न जीवन भन्दा पनि सास (शरीर जोगाउन) धान्न नै मुस्किल देखिन्छ । कहिले पनि सम्मानित जीवन, सुखी जीवन र हसिलो मुहार त देखेका छैनन् । सुखी जीवन कस्तो हुन्छ भन्ने सुनेको पनि छैन । पहाडी तथा हिमाली जिल्लाका अधिकांश भागमा सबैको उस्तै हालत छ । अरु जीवनशैली हेर्ने बुझ्ने भन्दा आफ्नै ज्यान भारी भइरहेको हुन्छ । गुहार्ने कसलाई ? सुनि दिने को ? सुदूरपश्चिमको भाषा नैपालले बुझ्दैन, पूर्वीया नेपाली यिनले बुझदैनन् । त्यो भन्दा पनि सरकार कहाँ छ ? कता भेटिन्छ, बर्षौदेखि अनभिज्ञ छन्, सुदूरपश्चिमेलीहरु ।

पहिलो कुरा गरौं, सिंहदरबारले कसरी सुदूरपश्चिमलाई हेरिरहेको छ त । राजा महेन्द्रले कान्छो विकास क्षेत्रको रुपमा पाँचौं विकास क्षेत्रको निर्माण गरेपछि आधुनिक नेपालमा सुदूरपश्चिम नक्सांकन भएको हो । त्यो भन्दा अघिसम्म पनि सुदूरपश्चिमलाई हेर्ने दृष्टि दोष नै थियो । सुदूरको माटो र त्यहाँका बासिन्दाप्रति सम्मानपूर्ण हेराई थिएन् । कहिले पनि पहिलो दर्जाको नागरिकको रुपमा हेरिएन । जहिले पनि भूगोल बिद्रोही नागरिक रैती नै रहे । जसको परिणाम त्यहाँका बासिन्दामा पनि हिनता देखियो । आफूलाई सिंहदबारसँग जोडेर भन्दा पनि फरक ढंगले देखाउन थाले । यसका पछिका विविध कारण छन् होला, तर मूल कारण सुदूरका नागरिकको सिंहदरबारसँग साइनोमा आएको दरार नै हो ।

अचेल पनि सुुदूरपश्चिमा सिंहदरबारको बलियो उपस्थिति देखिदैन् । केही प्रतिनिधिहरु नेपाल राज्यका प्रमुख बने होलान् । राज्यकै नेतृत्वमा पुगे होलान् । अहिले पनि राज्यको महत्वपूर्ण निकायमा छन् । स्थानीय तहमा पनि सिंहदरबारका मानिसहरु काम गरिरहेका छन् । यी सबै सिंहदरबारका ऐजेण्ड–पात्र हुन् वा सिंहदरबारका वारिसवाला मनुवा हुन । यिनले सुदूरपश्चिमका नागरिकको प्रतिनिधित्व गर्दैनन् । यिनले सुदूरपश्चिमप्रति भन्दा पनि सिंहदरबारप्रति वफादारिता देखाइरहेका छन् । र उनैका आदेश मानेर उनकै सेवामा समर्पित रहन्छन् ।

जबसम्म आशा र भारोसा हुदैन । तबसम्म विश्वासको वातावरण रहदैन । र अपनत्व पनि हुँदैन् । सुदूरको नेपाल सरकारप्रति न आशा छ, नत भरोसा नै छ । केबल आक्रोस र दुखेसोमा मात्र छ । सिंहदरबारसँगको नातामा जहिले पनि शंका र भयमा टिकेको छ । हरेक जिन्दगीका कठिन मोडमा सरकारको अनुभुति हुन सकेन । शिक्षा, स्वास्थ्य, रोजगारीका लागि भारतको चौकीदारी नै सबैभन्दा ठूलो अवसर बन्दै आयो । आफू बाँच्ने र परिवार पाल्ने आधार भारत बन्यो । अथवा जिन्दगी नै परदेशी बन्यो । अनि कसरी सिंहदरबारसँगको साइनो बलियो हुन्छ त ?

नेपालमा आएको सबै व्यवस्थाले सुदूरका बासिन्दाको जीवनमा परिवर्तन ल्याउन सकेन । केही विकासका नाममा सडक तथा भवन निर्माण भए पनि जिन्दगीमा परिवर्तन आएन । खेती किसानीका दुख, भारतमा गएर भारी बोक्नुको पीडा र नेपालमै भोकै बस्नु व्यथा दैनिकी बने । घरको आर्थिक कारण हाइस्कुल पास नगरी बाल्यकालैमा भारतमा गएर मजदुरी गर्नु यहाँका गरिब परिवारका लागि सामान्य जस्तै छ । शिक्षा भन्दा पनि पेट पाल्नु वा जीवन जीउनु महत्वपूर्ण भएकाले पहिलो रोजगाई मजदुरी रोजीरहेका हुन्छन् । सरकारको सबैका लागि शिक्षा भन्ने नारा नेपालबाट पारी भारतमा रहेका बालबालिकालाई गिज्याइ रहेको हुन्छ ।

नेपाल सरकारले लिएको विकास नीति मै खोट छ । हेराइमा समस्या छ । समान विकासको अवधारणा भनेको कमजोर र पछिपारिएका क्षेत्र, समुदाय वा अन्यमा बढी लगानी गरेर उनीहरुलाई राज्यको मूलधारमा ल्याउनु हो । विदेशीसँग सहयोग माग्दा सरकारले मधेश, सुदूरपश्चिम, कर्णाली देखाउँछ । तर जब विकास बजेट तथा कार्यक्रम तयार हुन्छ तब बढी बजेट र कार्यक्रम अरुतिर तय गर्छ । र, यहाँ सामान्य निरन्तर बजेट कार्यक्रम तय गर्दछ ।

लोकतान्त्रिक सरकारले पनि पञ्चायतशैलीमा बजेट तथा कार्यक्रम तय गरिरहेको छ । त्यतिमात्र हैन हेर्ने दृष्टिकोण नै पञ्चायती छ । यही तरिकारले विकास हुँदै जाने हो भने सुदूरपश्चिमका नागरिक कहिले मूलधारमा आएर अन्य क्षेत्रका बासिन्दा सरह हुन्छन् । कहिले मूलप्रवाहीकरण हुन्छन त ? विकासमा उपेक्षा, नीतिमा विभेद, हेराइ बुझाईमा भ्रम छ । अनि कसरी सुदूरपश्चिमले सिंहदरबारसँग आशा गर्छ त ? यही हो मूल प्रश्न ।

सुदूरपश्चिमका ७ ओटा पहाडी जिल्लामा न त कुनै सुविधासम्पन्न अस्पताल छ । शिक्षण अस्पतालको त कुरै नगरौ । न कुनै गुणस्तरीय सुविधायुक्त क्याम्पस नै छ । बालबलिका पढ्ने स्कुलहरु गाइभैसी खर्क जस्ता छन् । पाठ्यपुस्तक नपुगी पढाई सकिन्छ । विद्यालयको भौतिक संरचना पनि कमजोर भएकाले हिउँद वा गर्मीयाममा बालबालिकाले विभिन्न स्वास्थ्य समस्याहरु झेली रहेका छन् । दूर्गमबस्तीमा अहिले पनि पाएक पर्ने स्थानमा स्कुल नै छैनन् ।

किसानका दुःख उस्तै छन् । अधिकांशको खेतवारी छैन् । अझ दलितहरुको त आफ्नो खेतबारी नै छैन । अरुले दिएको जग्गामा सानो झुपडीमा जिन्दगी बिताईरहेका छन् । किसानका पीडाको बयान गरी साध्य नै छैन । उत्पादन गरेको खेतवारीबाट चार महिना पनि खान पुग्दैन । किनेर खानालाई कमाइ छैन् । र, सहज बजार पनि छैन् । यसरी किसान आफ्नै खेतवारीमा निर्भर हुने अवस्था छैन् । मल बीउँको अभावको कुरै नगरौ ।

सुदूरपश्चिममा ठूला उद्योगको त कल्पनै गर्न सकिन्न । साना तथा मझौला उद्योग पनि छैन । जडीबुटी प्रचुरता रहेको यस क्षेत्र न कुनै उत्पादन छ । न त भण्डारण नै छ । अधिकांश जडीबुटीको उपयोग हुन नसकेर जंगलमै कुहिन्छन् । बाँकी पूर्विया ठेकेदार आएर सस्तोमा उठाएर अरुतिर लान्छन् । काठ तथा पानी उद्योग तथा अरु उद्योगको सम्भावना भए पनि सरकारले प्राथमिकतामा नराख्दा उद्योगहरु स्थापना हुन सकेका छैनन् । यसले गर्दा आय–आर्जन र रोजगारीमा परिर्वतन आउन सकेको छैन । जिल्लामा मूल सडक भएपनि अहिलेसम्म दूर्गम क्षेत्रका बासिन्दा यातायताको सेवाबाट बञ्चित छन् । नेपाल टेलिकम लगायतका सञ्चारको सम्पर्क जोड्न नसकेको अवस्था छ । यस्ता यावत समस्याहरु छन् । र पनि बुझ्ने र सुन्ने कसले ? समस्या यहीनेर हो ।

सुदूरपश्चिमको सिंहदरबारसँग हिनता कहिले हटेन् । सिंहरदबार कुनै दृष्टिकोणबाट हेर्दा पनि हाम्रो भएन । हामी पनि सिंहदरबारका भएनौ । दुबैको एकअर्काप्रतिको सम्बन्ध बाध्यकारी मात्र हो । सुदूरपश्चिमका मान्छेहरु किन काठमाडौं आउँदैनन् ? किन बिरानो मान्छन् त ? उदाहरणका लागि काठमाडौं घर कता भनेर सोध्यो भने सुदूरपश्चिम भन्यो भने भाषिक गिज्याइ शुरु हुन्छ । ए ! कर्णालीपारीको पो रहेछ भनेर मुख बङ्याउन थालिहाल्छन् । यस्तै अरु पनि कयौं उदाहरण भेटाउन सकिन्छ ।

आजको मितिसम्म नेपाल सरकारले सुदूरपश्चिम चिन्न सकेन । बिरानो जस्तो व्यवहार गरिरहेको छ । सुदूरपश्चिमका लागि नेपाल नै नौलो भयो । बरु भारतका शहरमा ढुक्कसाथ कामका लागि जान खुशी हुन्छन् । तर किन नेपाल भित्र जान र काम गर्ने अप्ठ्यारो मान्छन् । किन नौलौ ठाउँ लाग्छ । आफ्नै धर्ती नौलौ लाग्ने देशमा र आफ्नै नागरिक पराय सम्झने सरकारबीचको अनौठौ सम्बन्धमा नै अहिलेको वास्तविकता हो । सुदूरको भोगाई र सरकारको बुझाई हेराइले नै समस्या सिर्जना गरिरहेको छ ।

  • १७ जेष्ठ २०७७, शनिबार प्रकाशित

  • Nabintech
  • १. माननीय ज्यू, अब लोकमानको महाअभियोग के हुन्छ ?
  • २. पाटेबाघलाई नियन्त्रणमा लिइयो
  • ३. अर्थपूर्ण समाज निर्माणका लागि सहकारी ऐन कार्यन्वयन आवश्यकता – संसाद फुयाँल
  • ४. महानगरले भन्यो, खाना खुवाउने हो भने घरलगेर खुवाउनु खुलामञ्चमा खुवाउँदा सरकारको इज्जत गयो
  • ५. कैलालीमा फरार प्रतिवादी मनहेराबाट पक्राउ
  • ६. बझाङको यस्तो ठाउँ जहाँ १५ किलोमिटरकै पनि ५५० रूपैयाँ भाडा
  • ७. बझाङको त्यो ठाउँ जहाँ विभेद अन्त्य गर्न गाउँको नाम परिवर्तन गरियो  
  • ८. गिरिजा-प्रचण्डले अर्ज्याको गणतन्त्रमा ओलीराज !
  • ९. ब्राउन सुगरसहित तीन जना पक्राउ
  • १०. सरिता गिरीको दाबी, मधेश अलग राष्ट्र हो !